متون درسی
 
 
 متون درسی آموزش زبان فارسی، متونی هستند که یاددهی، یادگیری و ارزیابی از سطح آموخته ­های زبان ­آموزان، حول آن محور انجام می ­شود. کتاب­ های کار به کتاب ­هایی اطلاق می­ شود که در کنار متون درسی به­ منظور تقویت گفتار و نوشتار زبان­ آموزان مورد استفاده قرار می­ گیرد.

متون درسی این مرکز عبارت است از :

الف) کتاب «آموزش زبان فارسی» دورة 6 جلدی           ناشر: جامعة­­الزهراء(س)

 
  • ویژگی­ های عمده این مجموعه از کتاب­ های آموزش زبان فارسی
 1.تأکید بر آموزش مهارت­ های عملی و کاربردی زبان؛
 2.آموزش بدون زبان واسطه (زیرا شیوه آموزش با زبان واسطه، روند آموزش را کند می­ کند)؛
 3.استفاده از شیوه­ های متنوع آموزش مادر به فرزند؛
 4.آموزش به ­صورت سمعی و بصری؛ به ­خصوص در جلدهای مقدماتی(با استفاده از تصاویر متنوع)؛
 5.هدفمند بودن درس­ ها، جهت ایجاد آمادگی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر؛
 6.توجه به سیر آموزشی منطقی (آسان به مشکل)؛
 7.عنایت به ­اینکه در کوتاه ­ترین زمان، حداکثر بهره ­برداری زبانی صورت گیرد؛
 8.رعایت مصوبات نگارشی فرهنگستان زبان؛
 9.قراردادن تمارین متنوع کاربردی، جهت تقویت و تثبیت آموخته ­های ­زبان­ آموزان؛
10. توجه به هر چهار مهارت زبانی (گوش دادن، گفتن، خواندن و نوشتن)؛
11.استفاده از رویکرد شناختی؛ (نمود این رویکرد را می­ توان در متن­ ها و فعالیت­ ها مشاهده کرد. برای نمونه، زبان­ آموزان قادر خواهند بود پس از انجام تمرین­ های متنوع و فراوان به کشف قواعد زبان بپردازند.)؛
12.آموزش گونه گفتاری زبان (در حد آشنایی و نیاز روزمره)؛
13.استفاده از شیوه ­های آموزشی فعال (تمارین گروهی)؛
14.استفاده از روش آموزش ارتباطی در آموزش زبان فارسی (این شیوه فرد را در مقابل فرد دیگر یا جمع قرار می­ دهد. تا بتواند یادگیری خود را تعمیق بخشیده و در موقعیت­ های گوناگون زبانی آن را به­ کاربرد.)؛
15.طراحی و ساختار کتاب­ ها، به گونه ­ای است که زبان­ آموزان در موقعیت ­های مختلف کاربردی، زبان را در مدت آموزش 3 کتاب فرا می­ گیرند.
 
ب) کتاب کار «چگونه بگوییم و بنویسیم» دورة 2 جلدی     ناشر: جامعةالزهراء(س)

 
  •  ویژگی های عمدة این مجموعة 2 جلدی، علاوه بر موارد پیشگفته در قسمت «ویژگی­ های دورة 6 جلدی از کتاب های آموزش زبان فارسی» به شرح ذیل می ­باشد:
          1.گسترش واژگان فراگیران زبان فارسی؛
          2.ایجاد توانمندی در ترکیب کلمات و اصطلاحات؛
          3.ایجاد توانمندی در شناخت و ساخت جمله؛
          4.تصویرنویسی (استفاده از تصاویر در تمرین­ های گفتاری و نوشتاری) جهت بالا بردن قدرت نوشتاری؛
          5.بالا بردن قدرت پاسخگویی به پرسش­ های درک مفهوم از مطالب؛
          6.ایجاد توانمندی در گفتن یا نوشتن خلاصه و نتیجة داستان­ ها؛
          7.بالا بردن قدرت نوشتاری با تکمیل داستان­ های نیمه تمام؛
          8.ایجاد توانمندی در زبان ­آموزان، به­ جهت آگاه ­کردن دیگران از فکر و اندیشه خود، دربارة مطالب مختلف، به طور شفاهی یا کتبی.
در کنار متون درسی، برنامه­ های دیگری تحت عنوان فیلم، سخنرانی، جزوات و متون کمک آموزشی، لوح های آموزشی، آلبوم­­ ها و تصاویر، ماکت­ های­ خاص و... کمک مؤثری به زبان­ آموزان، برای فراگیری زبان فارسی می­ کند.
1395/12/01
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
Powered by DorsaPortal